حجاب چیست ؟ چرا حجاب؟ وچگونه حجابی صحیح است ؟
سم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
شاید این سوال ها برای دفعات متعدد و برای انسان های کثیر اعم از زن و مرد بارها و بارها مطرح شده باشد و شاید این طرح سوال ها در یک مجمع عمومی بوده باشد و شاید در ذهن اشخاص به شکل فردی به وجود آمده باشد . شاید از این طرح سوال ها پاسخ هایی دریافت شده باشد که مورد پسند باشد و یا نباشد و هزار شاید و نشاید و هزار باید و نباید دیگر که می توان به آن ها اشاره کرد ُ که مستوجب یک تحقیق جهانی و کلی است.
ممکن است جواب های زیادی پیرامون این سوالات شنیده باشید یا که خیر ؟
حال خواهش این است که به مطالب بنده نظر کنید و اگر جای شبهه و شکی (از نظر منطق اسلامی و منطق ارسطویی و سقراطی و رن دکارتی و فرانسس بیکنی) در آن ها راه داشت این جانب را مطلع سازید . باتشکر
کلمه حجاب :
از نظر لغوی یعنی پنهان کردن . این معنا در کتاب لسان العرب . المنجد و الرائد آمده است و در کتاب های مذکور حجاب به معنای : پرده و حائل میان دو چیز نیز معنا شده است .
ودر قاموس قرآن و فرهنگ لغات قرآن حجاب به معنای پرده به کار برده شده است .
در قرآن واژه حجاب هفت مرتبه و در سوره های مریم . اسراء . شوراء. فصلت . ص . اعراف و احزاب به ترتیب در آیات ۱۶ . ۴۴ . ۵۰ . ۴ . ۳۱ . ۴۵ . ۵۲ ذکر شده که در همه موارد حجاب به پرده و حایل معنا شده است .
حجاب در اصطلاح :
حجاب در اصطلاح عوام الناس به معنای چادر است .
اما در اصلاح منطقی و در اصطلاح فقها و علما به معنای پوششی است که یک چیز را از چیز دیگر به طور کلّی جدا کند .
آیه ای از قرآن :
و اذا سالتموهن متاعا . فَسئلوهن من وراء الحجاب (سوره احزاب . آیه ۵۲)
ترجمه :
و هنگامی که متاعی (وسیله ای یا چیزی ) از زنان می خواهید ، از پشت حجابی بخواهید .
خوب حالا می خواهیم با داشته هایمان برداشت کنیم ....
اول : نظر به معنای حجاب (پرده و حایل میان ۲ چیز)
دوم : نظر به معنای اصطلاحی ( چادر- پوششی که چیزی را از چیزی جدا کند )
سوم : آیه قرآن (واذا ......من وراءالحجاب)
منطقی ها می گویند : برای رسیدن به برهان نیاز به ۳ چیز است . صغری - کبری و نتیجه (قابل قبول تمام منطقیین جهان از جمله نامبرده های در مقدمه )
خوب حالا خوب گوش فرادهید ....
خداوند متعال در قرآن می فرماید : زنان برای طلب چیزی از مردان و بالعکس باید از پشت پرده بخواهند .
سوال : آیا نشستن زنها با مردها(نا محرم) در جایی که بین آنها چیزی حایل نشده است (پرده) صحیح است ؟
آیا رو در رو شدن زنها و مردها با یکدیگر و هم صحبت شدن آنها با یکدیگر صحیح است ؟
آیا اختلات زن و مرد نا محرم طبق مفاد آیه شریفه و فقه نبوی به شکل امروزی منافاتی با آیه فوق ندارد ؟
وهزار سوال دیگر که پاسخشان با نظر به این کسبیات روشن می شود و جواب آن ها هم به طور اکمل روشن است .
و به عنوان سوالی دیگر باید پرسید آیا این حجاب زن های چادری فعلی که امروزه در جامعه ما در حال حشر و نشر با اطراف هستند صحیح است ؟
خوب . پاسخ به این سوال جای تامل دارد ... اگر انسان وجدان را قاضی کند به این نتیجه می رسد که جواب این سوال علی رقم میل باطنی منفی است . چرا که حتی نوع حجاب زنهای چادری امروز هم با مفاد آیه سنخیت ندارد و لذا تنها حجابی که می توان از آن به عنوان حجاب کامل و حجابی که مصداق آیه شریفه است نام برد حجاب با چادر به همراه پوشیه و یا روبنده است .
تعجب نکنید ...... همین است ......
منطق این را می گوید : سوال می کنید این منطق اسلام است پس منطق غیره (اروپایی و امریکایی - رن دکارتی و فرانسس بیکنی) چه طور می شود ؟؟؟
کمی صبر کنید . پاسخ خواهم داد .....
می رویم سراغ پاسخ به شبهه گران و روشن فکران امروزی (به قول خودشان) :
آن ها می گویند زن موجودیست که باید آزاد باشد از هر نظر که خودش می خواهد . می گوییم سلمنا (تسلیم) . اما جواب می دهیم که این آزادی باید در چهارچوب یک قانون خاصی باشد که نظم بشری برهم نخورد (قانون مصیح - یهود - لائیک و ....)
یعنی تمام ادیان از اسلام گرفته تا مسیح و یهود و بودا و لائییکی همه و همه بلا انکار قانون خاصی برای همه موجودات و اعضاء تشکیل دهنده خود تعریف کرده اند . مثلا (کلیسا قانون خاص خود را دارد - پرستش بت ها برای هندی ها و چینی ها هر کدام به نوبه خود قانون خاصی دارند که ممکن است با هم فرق کنند ) و هزار مثال دیگر که می توان به آنها اشاره کرد . حالا باید بحث پیرامون این باشد که کدام قانون منطقی تر و کدام قانون انسان را در امان تر و سالم تر نگه می دارد .
قانون اسلام :
۱-زن موجودیست ظریف و حساس (در آیات و روایات به وفور یافت می شود
۲-زن موجودیست احساسی و عاطفی ( لقب فاطمه الزهرا : انسیه الحورا)
۳- زن مانند طلایی ناب است . که طلا فروش برای حفظ آن بر درب مغازه قفل الکتریکی می گذارد . هر که لیاقت دیدن طلا را دارد در را بروی او باز می کند و هر که ندارد باز نمی کند .
۴- زن مانند لبو نیست که از صبح کنار خیابان زیر حرارت گرما یا سوز سرما منتظر مشتری است تا او را بخرد (بخورد و یک آب هم روش)و اگر نخرید آخر شب پلاسیده می شود و صاحب گاری آن را داخل جوب می اندازد .
و هزار میلیون مطلب دیگر که از آن ها در قاموس اسلام می توان فهمید که جز بالا بردن ارزش زن هیچ دلیل دیگری ندارد .
اما کافیست تا یکسری به قوانین ادیان دیگر بزنید تا متوجه شوید که تا چه اندازه و تا چه حد ارزش زن را پایین می آورد و زن را موجود بازیچه دست مردان قرار می دهد و با دائیه روشن فکری و جهان سومی مغز اساتید دانشگاهها و دانشجویان بیچاره را اسیر کثرات حول ناک گناه می کند . مثلا می گویند چرا زن حق ندارد در مراکز عمومی مشغول فعالیت شغلی شود و مگر زن حق ندارد برای خود امرار معاش کند .و هزار مدل چرند و پرند دیگر که جز الفاظ تو خالی گول زننده هیچ معنا و مفهوم عقلی و منطقی را ندارد . چرا که در اقامه برهان باید عقل قاضی باشد والا برهان از درجه اعتبار ساقط می شود ، این مورد اتفاق نظر تمام منطقیین و عقلای جهان است نه تنها اسلام .
لذا به عنوان مثال : امروزه ملاحضه می فرمائید که در بیشتر نقاط اروپا از حجاب زنها جلوگیری می شود و آن ها را از پوشش منع می کنند و زندانی های طولانی مدت در انتظار زنان با حجاب است . آیا این خلاف آزادی نیست . و در افریقا زنها بردگانی هستند برای گذر اوقات مردها و علت عمده فقر در افریقا شاغل بودن زنها در کارها و مشاغل طاقت فرساست . ودر استرالیا زنهای گوسفند چرانی هستند که اگر این کار را نکنند گوسفندی موجود نیست که به دست مردی چرانده شود . و در امریکا که مصداق حقیقی زنهای حقیر شده و پست شده است در سینمای هالیوود به عنوان یک موجود لهوی و لعبی مطرح می شود و زن را وسیله ای معرفی می کنند که به غیر ازاوقات گرفتاری شهوانی هیچ فائده و سود دیگری ندارد. آن وقت اسم این قانون را می گذارند قانون آزادی .
شما رو به خدا قسم ؛ کدام قانون ، سلامت ؛ و کدام قانون ، وقاحتِ زن را موجب می شود . ....
طبق هر منطقی که بخواهیم محاسبه کنیم قانونی که ضامن حفاظت مروارید میان صدف (زن) است قانون اسلام است و هیچ قانون دیگری نیست . لذا بیاییم با اجرای این قانون الهی از 2 جهت خود را ایمن و سالم سازیم .
آن 2 جهت کدام است ؟
سوی کلامم با خانم هاست : وجدان را قاضی کنید آیا با سکینه خاطر و آرامش قلبی تضمین میدهید که هیچ مرد نامحرمی در خیابان و یا در بین اقوام خود وجود ندارد که حتی با نظر به چشمان شما متحول نشود و افکار غیر مشروع در ذهنش نقش نبندد . آیا نگاهی که به شما می شود سالم است . ....شاید بگویید : خوب سالم نباشد . به ماچه . مشکله اوست ؟ در جواب می گوییم آیا ارزش تو اینقدر پایین است که چنین نگاهی به تو بشود . آیا تو خلق شده ای برای همین ؟
در ثانی امیر المومنین علی علیه السلام اسوه عبادت و بندگی می فرماید : از سلام کردن به یک زن إبا دارم و می ترسم ..... مفهوم این روایت یعنی این که هیچ مردی وجود ندارد که بگوید من با زن ها معاشرت سالم می کنم و نسبت به آنها هیچ نظر غیر اخلاقی پیدا نمی کنم . ثالثا علم پزشکی مزید بر این علت می شود که اگر مردی به زن نامحرمی نگاه کند و تغییر فیزیکی و شیمیایی در او رخ ندهد بیمار است . لذا امکان ندارد که مردی بگوید من رابطه سالم و مشروع با زن های نامحرم برقرار می کنم.
والله قسم می خورم که بارها خودم در خیابان و در مجامع عمومی دیده ام که نگاهی زهر آلود به سمت دختری یا خانمی محجبه (به قول عوام - چادر بدون پوشیه) شده که حتی رحمی به گردی صورت او هم نمی کند .
هر کس کلاه خودش را قاضی کند چه کاری صحیح است و چه کاری غلط ؟؟؟؟؟ الحق و والانصاف .....
طرح یک سوال و پاسخ به آن :
آیا در این جامعه پر فراز و نشیب اقتصادی می توان منکر سر کار رفتن و فعالیت بیرون از خانه بعضی خانم ها شد ؟ چاره ای دارند ؟ (به عنوان مثال زنی که شوهرش از کار افتاده شده و یا فوت کرده و ضعیم فرزندان خود شده و.....)
جواب : دین ما اسلام است . یعنی تسلیم در مقابل اوامر پروردگار . خوب وقتی خداوند در قرآن می فرماید خانم ها باید از پشت پرده با مردها مطلوباتشان را طلب کنند (ودر سرما و گرمای روزگار خود را اسیر نکنند). قطعا آن قدر رحمانیت و رحیمیت و رازقیت در او علی حده است که تضمن تامین مادی و رزقی زندگی یک زن محجبه برای او در عرش کبریایی حساب نمی شود و حل این مشکل برای خدا در مقابل مشکلات دیگر بندگان به مانند قطره ای در مقابل دریاست . لذا باید با اعتقاد محکم و استوار به دل میدان زد و تنها و تنها باید به خدا اعتماد کرد .... اعتماد کرد ....اعتماد کرد .
پس بارعایت اصل حجاب (چادر – پوشیه) 1- تیری زهرآلود به سمت شیطان 2- تیری زهرآلود به سمت نگاههای ریز بین بی قیدان (مردان بی حیا) پرتاب شود .... واین بود آن دو جهت ایمن سازی ..
درپایان : لازم به ذکر است خداوند در قرآن کریم (سوره نساء آیه 23) محارم را از غیر محارم جدا کرده است و مشخص فرموده چه زنی به چه مردی و چه مردی به چه زنی محرم است و در جایی که خداوند محارم را معرفی می کند هیچ حرفی از شوهر خاله – برادر شوهر- زن برادر- خاهر زن-پسر خاله – دختر خاله – پسر عمه – دختر عمه و .... به میان نمی آورد. لذا نامحرم خیابان با نامحرم اقوام هیچ تفاوتی ندارد . مگر در نسب فامیلی که هیچ تاثییری در نوع معاشرت او ندارد .
پس عاقل باشیم و عقلانی بیاندیشیم و در مرحله اول و قبل از هر چیز به فکر خودمان باشیم .
حضرت علی علیه السلام : مَن عَرَفَ نَـفـسَه فقـد عرف ربـّـه
(هر که خود را بشناسد به تحقیق خدای خود را شناخته است ) !
این مطالب کاملا اجمالی و سطحی بود . انشا الله خداوند توفیق دهد تا مطالبی کامل و بی نقص پیرامون حجاب ارائه شود .
عکس ها : وبلاگ www.chadori.blogfa.com
منابع : قرآن کریم- کتاب حجاب و حیا در اسلام (غلامرضا حاتمی)
اللهم العن الجبت و الطاغوت
سید امیر حسین بحرالعلوم طباطبایی
۰۴/ صفر / 1433
- توضیحات
- مباحث معرفتی
- 17 اسفند 1390
- سید امیر حسین طباطبایی
- 5571
دیدگاهها
یا علی
خدا قوت ... ان شاء الله موفق باشید
ممنون از اینکه بنده حقیر را مورد لطف قرار دادید .
مطالبی که پیرامون آیات قرآنی مطرح شد منبع مکتوب ندارد بلکه از استدلالات علماء و تفاسیر آنان استفاده شده و در این مطلب گنجانده شده .
با تشکر
یا علی
ذکر منابع برای ترویج فرهنگ حجاب بهتر است.
به سایت ماهم سر بزنید